Grał w zespołach:
WĹaĹciwie: Robert John Daisley. Australijski basista, kompozytor i autor tekstĂłw. Przez wiele lat czĹonek zespoĹu **Ozzy'ego Osbourne'a** i wspĂłĹautor znaczÄ
cej czÄĹci jego repertuaru, przez dĹugi okres kariery zwiÄ
zany byĹ takĹźe z zespoĹem **Gary'ego Moore'a**, byĹ takĹźe czĹonkiem miÄdzy innymi **Uriah Heep**, **Rainbow** i **Black Sabbath**.
ZaczÄ
Ĺ graÄ na gitarze w wieku trzynastu lat, a po bas siÄgnÄ
Ĺ rok później. WspĂłlnie z kolegÄ
Dennisem Wilsonem stworzyĹ wkrĂłtce grupÄ **Mecca**, z ktĂłrÄ
wylansowaĹ utwĂłr //Black Sally//. Po zmianie nazwy na **Kahvas Jute** zespóŠwydaĹ album **Wide Open** (1970 r.). Daisley, zdajÄ
c sobie jednak sprawÄ, Ĺźe Australia leĹźy na uboczu rockowego Ĺwiata, postanowiĹ przenieĹÄ siÄ do Anglii. Tam pracowaĹ w restauracji, prĂłbujÄ
c znaleĹşÄ pracÄ w ktĂłrymĹ z lokalnych zespoĹĂłw. W koĹcu trafiĹ do bluesowego **Chicken Shack**, z ktĂłrymi zarejestrowaĹ album **Unlucky Boy** (1972 r.), a nastÄpnie do grupy **Mungo Jerry'ego**, gdzie wziÄ
Ĺ udziaĹ w nagrywaniu **Long Legged Woman Dressed In Black** (1974 r.).
Kolejnym przystankiem kariery byĹ zespóŠgitarzysty i wokalisty z **Chicken Shack** **Stan Webb Band**, z ktĂłrego przeszedĹ do **Widowmaker** (albumy: **Widowmaker** (1976 r.) i **Too Late To Cry** (1977 r.)). StamtÄ
d trafiĹ do **Rainbow** Ritchiego Blackmore'a. Z zespoĹem tym zarejestrowaĹ pĹytÄ **Long Live Rock'n'Roll** (1978 r.) i ruszyĹ w trasÄ koncertowÄ
, ktĂłra zostaĹa udokumentowana albumem **Finyl Vinyl** (1978 r.). W 1979 roku niezadowolony z rozwoju zespoĹu, Ritchie Blackmore rozwiÄ
zuje jednak dotychczasowy skĹad **Rainbow** i dziÄkuje Daisleyowi za wspĂłĹprace.
Wtedy trafiĹa mu siÄ posada w nowopowstajÄ
cym zespole **Ozzy'ego Osbourne'a**, do ktĂłrego zarekomendowaĹ go David Ardena - syn menedĹźera Ozzy'ego. PoczÄ
tkowo wspĂłĹpraca ukĹadaĹa siÄ doskonale - grupa nagraĹa dwa znakomite albumy **Blizzard Of Ozz** (1980 r.) i **Diary Of A Madman** (1981 r.) - jednakĹźe wkrĂłtce doszĹo do konfliktu na tle finansowym miÄdzy Ozzym i menedĹźmentem grupy, a Daisleyem i zaprzyjaĹşnionym z nim perkusistÄ
formacji - Lee Kerslake'm, w wyniku ktĂłrego obaj muzycy zostali usuniÄci z zespoĹu. SpĂłr miÄdzy Osbournem (w ktĂłry mocno wĹÄ
czona byĹa jego późniejsza Ĺźona Sharon), a muzykami trwaĹ jeszcze przez wiele lat. DoszĹo nawet do tego, Ĺźe na reedycjach dwĂłch wspomnianych albumĂłw z 2002 roku usuniÄto ĹcieĹźki nagrane przez Daisleya i Kerslake'a, zastÄpujÄ
c je nagranymi na nowo przez ĂłwczesnÄ
sekcjÄ rytmicznÄ
Ozzy'ego - Roberta Trujillo i Mike'a Bordina. Do tego w ksiÄ
Ĺźeczce **Diary Of A Madman** na zdjÄciach zespoĹu widniejÄ
inni muzycy - Rudy Sarzo i Tommy Aldridge. Daisley wrĂłciĹ jednak do zespoĹu Osbourne'a i zagraĹ na kolejnej pĹycie studyjnej - **Bark At The Moon** (1983 r.) i trasie koncertowej jÄ
promujÄ
cej. Mimo, Ĺźe po jej zakoĹczeniu opuĹciĹ grupÄ, napisaĹ takĹźe wiÄkszoĹÄ tekstĂłw na album **The Ultimate Sin** (1986 r.) i powrĂłciĹ do niej pod koniec 1987 roku, aby wziÄ
Ä udziaĹ w sesji nagraniowej **No Rest For The Wicked** (1988 r.), gdzie wspĂłĹtworzyĹ muzykÄ i napisaĹ sporo tekstĂłw. JednakĹźe i tym razem Osbourne nie znalazĹ uznania dla jego pracy i w ksiÄ
Ĺźeczce oglÄ
daliĹmy zespóŠOsbourne'a z Geezerem Butlerem w roli basisty, ktĂłry zastÄ
piĹ Daisleya na trasie koncertowej. Przy okazji kolejnego albumu - **No More Tears** (1991 r.) historia siÄ powtĂłrzyĹa - Daisley wziÄ
Ĺ udziaĹ w sesji nagraniowej (tym razem bez wiÄkszego wkĹadu kompozytorskiego), ale na zdjÄciach promujÄ
cych album i w ksiÄ
Ĺźeczce widnieje Mike Inez. Ostatni akt wspĂłĹpracy Daisleya z Osbournem to praca nad nowymi kompozycjami w 1994 roku wspĂłlnie ze Stevem Vai, jednakĹźe bez efektu pĹytowego. Daisley do dziĹ pozostaje w konflikcie z Ozzym, w wielu wywiadach ze zgorzknieniem podkreĹlajÄ
c jak duĹźy byĹ jego wkĹad w muzykÄ zespoĹu Ozzy'ego i jak bardzo nie fair zostaĹ on potraktowany.
DuĹźo przyjemniej szĹa Daisleyowi praca z Garym Moorem, ktĂłra rozpoczÄĹa siÄ albumem **Victims of the Future** (1984 r.) i trwaĹa przez kolejnych osiem lat, w czasie ktĂłrych Daisley zagraĹ na oĹmiu pĹytach gitarzysty. Po latach wziÄ
Ĺ takĹźe udziaĹ w nagrywaniu pĹyty **Power Of The Blues** (2004 r.).
Ponadto, Daisley byĹ w latach 1981â1983 czĹonkiem **Uriah Heep** (gdzie graĹ rĂłwnieĹź Lee Kerslake) i ma na swoim koncie z tÄ
grupÄ
dwa albumy: **Abominog** (1982 r.) i **Head First** (1983 r.). WziÄ
Ĺ takĹźe udziaĹ w nagrywaniu albumu **The Eternal Idol** (1987 r.) zespoĹu **Black Sabbath**. MiaĹ wĂłwczas propozycjÄ doĹÄ
czenia do tego zespoĹu na staĹe, ale ze wzglÄdu na zobowiÄ
zania kontraktowe z zespoĹem **Gary'ego Moore'a** odmĂłwiĹ.
ZagraĹ takĹźe miÄdzy innymi: na solowych pĹycie **Billa Warda** - **Ward One: Along The Way** (1990 r.), Carmine'a Appice'a (**Guitar Zeus**, 1995 r.) i Jeffa Watsona (**Lone Ranger**, 1992 r.), z ktĂłrym potem stworzyĹ grupÄ **Mothers Army**, do ktĂłrej doĹÄ
czyli Carmine Appice i Joe Lynn Turner. Z zespoĹem tym zarejestrowaĹ trzy albumy: **Mother's Army** (1993 r.), **Planet Earth** (1997 r.) i **Fire On The Moon** (1998 r.). A z Watsonem wspĂłĹpracowaĹ jeszcze przy okazji pĹyty **Around The Sun** (1993 r.). Ponadto ma na swoim koncie takĹźe wspĂłĹpracÄ z zespoĹem **Takara**.
W 1997 wrĂłciĹ i na staĹe zamieszkaĹ w Australii, gdzie ponownie nawiÄ
zaĹ kontakty z Timem Gazem, gitarzystÄ
**Kahvas Jute**. Daisley doĹÄ
czyĹ do jego bluesowej kapeli **The Blues Doctors**, poczÄ
tkowo na kilka koncertĂłw, później juĹź na staĹe, zmieniajÄ
c szyld zespoĹu na **The Hoochie Coochie Men** (pochodzÄ
cy z tytuĹu bluesowego standardu **Williego Dixona**). W grupie tej gra do dzisiaj, a wiedzie siÄ jej szczegĂłlnie dobrze odkÄ
d nawiÄ
zania wspĂłĹpracy z Jonem Lordem znanego z **Deep Purple**.
Od 2004 roku dziaĹa takĹźe w **Living Loud**, w ktĂłrym grajÄ
takĹźe miÄdzy innymi Lee Kerslake i Steve Morse.
Polecane płyty:
- Blizzard Of Ozz (1980) - 9.75 / 10
- Diary Of A Madman (1981) - 9.75 / 10
- No More Tears (1991) - 9.25 / 10
Data ostatniej modyfikacji: 01-01-2012 r.