Encyklopedia Rocka

9 / 10

Rafał Biela

//**Przedmieścia**// to, najkrócej mówiąc, udana i twórcza kontynuacja stylu zaprezentowanego na debiutanckiej płycie. Z zachowaniem najważniejszych elementów, ale i pewnymi zmianami, świadczącymi o rozwoju. Choć niektórzy mogą powiedzieć, że zespół gra tu bardziej zachowawczo. Faktycznie, mniej jest takich ewidentnych odlotów, religijno – mistycznych uniesień. Mniej plemiennych bębnów i obrzędowych tekstów. Jednak istota pozostaje ta sama, a grupa tym razem próbuje przekazać nam ją w inny, bardziej dosłowny sposób. Jest konkretniej pod względem muzycznym, więcej tu elektrycznych brzmień, mocniejszych utworów. Już otwierające //Nie Zabiję Nocy// ma ciężki, jednostajny riff z urokliwą klawiszową zagrywką, a dalej jest choćby szalona //Letnia Piosenka Dla Ciebie// ze znakomicie pulsującym basem, żywiołowe, kipiące rytmem //Crazy Summer//, //Słońce Moja Wiara// czy drapieżne //Nasze Przedmieścia//. Pojawiają się też rzeczy zupełnie nowe, nie mniej intrygujące i oryginalne, niż te wcześniejsze. Najlepszym przykładem //Hiszpan//, łączący potężny, riffowy podkład z rytmiką i melodyka muzyki latynoskiej – gdyby wyłączyć przestery w gitarach i dodać kastaniety, wyszłoby prawie flamenco. Podobnie zaczyna się //Ballada Emanuel//, której gitarowy wstęp z perkusyjną kanonadą jest chyba najmocniejszym fragmentem muzyki, jaki **Wilki** kiedykolwiek nagrały. Jednak po niespełna minucie wchodzi spokojne akustyczne arpeggio i utwór zmienia się, zgodnie z tytułem, w urokliwą balladę. Zaskakuje także //N’Avoie//, radosna, żywiołowa piosenka z gitarami akustycznymi i dęciakami, w której Gawliński śpiewa naiwnie hippisowski tekst. A to, jak zespół potrafi żonglować klimatami i gatunkami widać najlepiej, gdy porównamy ten utwór z //Kiedy Nie Ma Już Nic//, posępnym, ciężkim bluesem z trochę może przejaskrawionymi motywami fortepianu. Album zamyka zaś oniryczny cover **The Doors** – //Indian Summer//. Także //**Przedmieścia**// doczekały się niemałych przebojów. Popularność zyskał sobie utwór //Jeden Raz Odwiedzamy Świat//, w czym z pewnością pomógł skandalizujący teledysk z nagim Gawlińskim i jego żoną Moniką. Większym hitem jest jednak //Moja Baby//, znakomita, pomnikowa ballada, przepełniona jakimś ogniskowym romantyzmem. Natomiast największymi artystycznymi wzlotami na tej płycie, są niezwykłe w klimacie, doskonałe melodycznie //Nie Zabiję Nocy//, oraz akustyczny, minimalistyczny //Cień w Dolinie Mgieł//. Płyta kipi od pomysłów, zespół rozsadza inwencja. Oryginalność pierwszego albumu w żaden sposób nie zamknęła drogi do rozwijania własnego stylu na drugim. Aż szkoda, że grupa nie zdołała nagrać w tamtym okresie jeszcze jednej płyty z premierowym materiałem.
Data dodania: 01-01-2012 r.

Przedmieścia

Wilki

Data wydania: 1993

Wytwórnia: MJM Music PL

Typ: Album studyjny

Producent: Wilki

Gatunki:

  • rock