Encyklopedia Rocka

10 / 10

Maciej Wilmiński

Klasyka polskiego punk rocka i jedno z najjaśniejszych jego dokonań, zarazem najlepsze dzieło KSU - tak najprościej można scharakteryzować debiutancki album zespołu. Pod Prąd nagrany został ponad dekadę od rozpoczęcia działalności zespołu, zatem to już nie dzieło gromady zbuntowanych chłystków ale ludzi, którzy już niejedno na scenie muzycznej przeżyli. Zespół prezentuje tutaj po prostu swoje swoiste "the best of" z dotychczasowej działalności. Ówczesna rzeczywistość, ale i specyfika funkcjonowania zespołu powoduje, że są tu utwory, które fani grupy już doskonale znali, numery które swoją pozycję już zdobyły. Mamy zatem do czynienia z albumem typu "hit za hitem", z którego niemalże wszystkie utwory grane są do dziś na koncertach, gromadzącym gro największych klasyków zespołu. Dzięki czemu słucha się tego fantastycznie.

Klucz do punka w wykonaniu KSU tkwi w jego niezwykłej melodyjności i mocno rockowo/hard-rockowych naleciałościach. To nie jest typowy przedstawiciel tego gatunku w rodzimym wykonaniu. Wokalista - Siczka śpiewa melodyjnie i rockowo (i co ważne - zrozumiale), unikając wściekłych krzyków i agresywnych wokaliz. Z kolei spod jego gitary co i rusz wychodzą bardzo ciekawe riffy - niby o punkowej prostocie, ale jakże intrygujące (fantastyczny 1944, ciekawa brzmieniowo Ewolucja, fajnie narastające Umarłe drzewa, zwariowane Jabol Pank), a momentami zachaczające wręcz o hard rock (Martwy rok). jeśli już jesteśmy przy gitarach to i solówek tu nie brakuje, Siczka prostymi środkami potrafi ciekawie dać czadu i nadać odpowiedni klimat (Pod prąd, Liban, Martwy rok), a grający gościnnie Andrzej Wiśniowski daje w Umarłych drzewach ognisty, heavymetalowy popis. Najważniejsza jest tu jednak przebojowość, która cechuje niemalże każdy utwór. Połączenie czadu i prostoty punku z melodyjnością i inspiracjami z kręgu rocka i hard rocka dają naprawdę znakomity efekt (wzorcowymi przykładami Pod prąd i 1944).

Dominują typowo punkowe, dwu-trzy minutówki ale na sam koniec grupa zaskakuje dwoma zupełnie innymi kompozycjami. Martwy rok to utwór, w którym wyraźnie ukazują się inspiracje Siczki klasyką hard-rocka, a szczególnie jego dozgonne uwielbienie do Black Sabbath. Z kolei Na krawędzi snu kapitalnie uspokojaja po wcześniejszej dawce energii i wieńczy ten album. Efekt doprawdy przepyszny.

Teksty. Wiele osób często wypowiada się o nich lekceważąco, podsumowując że zespół śpiewa o "tanich winach". I owszem, mamy tu dwa utwory o jabolach - jeden po drugim. Jabolowe ofiary obrazujący efekty uzależnienia od owocowych trunków wysokoprocentowych można traktować z przymrużeniem oka, z kolei Jabol Pank to największy hit i zarazem przekleństwo zespołu. Właśnie przez pryzmat tego utworu (gdy nie wiesz dokąd iść/krzyk zmęczył Cię/za szyjkę mocno chwyć i napij się/) już razem pijemy ten szampan dla mas/i wszystko w nim znajdziesz, smród siarę i kwas) jest postrzegany zespół. A na każdym koncerciem pod sceną znajdziemy grupę młodych współczesnych jabolowców domagających się tego utworu co chwilę. Ot, swoisty hymn pewnej grupy, której zawsze pełno wokół młodzieżowych klubów gdzieś tam pokątnie schowanych po krzakach.

Ale sprowadzanie tekstów KSU do przyśpiewek o tanim winie to straszna niesprawiedliwość - grupa od zawsze miała bowiem szczęście do znakomitych tekściarzy i pod względem jakości śpiewanych słów zdecydowanie stanowi polską czołówkę. Pod prąd niszczy złudzenia o potencjalnej, nieskrępowanej punkowej wolności (Nie po to urodziłeś się/by z góry patrzeć na tłum szary/Jesteś niewielkim elementem/z numerem w aktach zapisanym), pacyfistyczne przesłanie niosą 1944 i Liban (lata mijają, a tekst nie traci na aktualności), Dno wyśmiewa młodych buntowników, Umarłe drzewa ciekawie porusza problemy ekologiczne. Malkontentom polecam też znakomite, pesymistyczne wersy Martwego roku czy Na krawędzi.

Pod Prąd to album, który powinien znać każdy fan rodzimego rocka.

Data dodania: 31-05-2013 r.

Pod prąd

KSU

Data wydania: 1988

Wytwórnia: Pronit

Typ: Album studyjny

Producent: Andrzej Wiśniowski

Gatunki:

  • punk rock
  • rock