- Prace nad albumem rozpoczÄĹy siÄ w studiu Britannia Row, jednak zrezygnowano z niego niedĹugo po rozpoczÄciu prac, okazaĹo siÄ bowiem Ĺźe studio to nie jest w stanie speĹniÄ wymagaĹ procesu nagrywania tak zĹoĹźonej pĹyty. Później nagrywano miÄdzy innymi w Los Angeles i we Francji w studio SuperBear, poniewaĹź grupa wyjechaĹa z Anglii, uciekajÄ c przed olbrzymimi podatkami. WczeĹniej, swojÄ pierwszÄ solowÄ pĹytÄ nagrywaĹ w niej David Gilmour.
- Na poczÄ tku prac nad nowym albumem, Roger Waters przyniĂłsĹ do studia dwa szkice koncepcyjne, zatytuĹowane "The Pros And Cons Of Hitch-Hiking" oraz "Bricks". PozostaĹym czĹonkom grupy pozostawiĹ wybĂłr jednej z nich, drugÄ przeznaczajÄ c na album solowy. Gilmour, Wright i Mason nie byli zachwyceni Ĺźadnym z tych pomysĹĂłw, poniewaĹź jednak nie mieli Ĺźadnych wĹasnych, zdecydowali siÄ rozpoczÄ Ä pracÄ nad //Bricks//. **The Pros And Cons Of Hitch-Hiking** okazaĹo siÄ tytuĹem pierwszej solowej pĹyty Rogera Watersa, wydanej w 1984 roku.
- PomysĹ na "Bricks" zrodziĹ siÄ z postÄpujÄ cego u Watersa poczucia alienacji zespoĹu w stosunku do publicznoĹci, niemoĹźnoĹci nawiÄ zania z niÄ szerszego kontaktu, co muzyk szczegĂłlnie odczuwaĹ podczas olbrzymich koncertĂłw stadionowych, ktĂłre staĹy siÄ wĂłwczas dla **Pink Floyd** niemalĹźe chlebem powszednim. Podczas koncertu w Montrealu w 1977 roku, Waters splunÄ Ĺ na jednego z nachalnych widzĂłw, co spowodowaĹo u niego olbrzymie poczucie wstydu i zrodziĹo pomysĹ oddzielania siÄ zespoĹu od publicznoĹci przysĹowiowym murem.
- Producent pĹyty - Bob Ezrin - zostaĹ ĹciÄ gniÄty przez Rogera Watersa, ktĂłry widzÄ c niespecjalne zainteresowanie swoimi pomysĹami ze strony pozostaĹych czĹonkĂłw zespoĹu, potrzebowaĹ kogoĹ, kto wraz z nim zaangaĹźuje siÄ w jego wizjÄ i pomoĹźe dokoĹczyÄ dzieĹo. WybĂłr byĹ nieprzypadkowy, Ezrin z entuzjazmem bowiem przyjÄ Ĺ przedstawionÄ mu przez Watersa wizjÄ pĹyty.
- Bob Ezrin miaĹ olbrzymi wpĹyw na caĹy album, to wĹaĹnie on odpowiada za ukĹad utworĂłw, ktĂłry sĹyszymy na pĹycie. On teĹź namĂłwiĹ Watersa do zmiany wymowy tekstowej na bardziej uniwersalnÄ , dodaĹ wiele wÄ tkĂłw tekstowych, odrzuciĹ wiele utworĂłw, ktĂłre uznawaĹ za sĹabe.
- Roger Waters przez wiele lat marginalizowaĹ wkĹad pozostaĹych muzykĂłw **Pink Floyd** w ten album, utrzymujÄ c, Ĺźe jest to dzieĹo niemalĹźe wyĹÄ cznie jego i Boba Ezrina.
- W czasie nagrywania albumu zespóŠznajdowaĹ siÄ w sporych tarapatach finansowych, bowiem firma finansowa, ktĂłrej powierzyĹ swe Ĺrodki, aby uniknÄ Ä olbrzymich podatkĂłw, oszukaĹa go i doprowadziĹa do utraty okoĹo miliona funtĂłw przy istniejÄ cym wciÄ Ĺź musie zapĹacenia olbrzymiego podatku.
- Podczas sesji dochodziĹo do ciÄ gĹych kĹĂłtni, szczegĂłlnie na linii Waters-Gilmour i zespóŠchyliĹ siÄ ku rozpadowi. Jednym z najbardziej przykrych wydarzeĹ byĹo wyrzucenie z zespoĹu Ricka Wrighta. Klawiszowiec **Pink Floyd** byĹ na wakacjach, poniewaĹź swoje partie miaĹ nagrywaÄ w okreĹlonym, późniejszym terminie. KtĂłregoĹ dnia Waters jednak zaĹźÄ daĹ, aby Rick natychmiast zjawiĹ siÄ w studio, co wynikaĹo z faktu, Ĺźe wytwĂłrnia pĹytowa obiecaĹa grupie dodatkowy zysk, jeĹli album ukaĹźe siÄ jeszcze w 1979 roku. Ten odpowiedziaĹ, Ĺźe nie ma takiej moĹźliwoĹci, co rozzĹoĹciĹo Watersa do tego stopnia, Ĺźe zaĹźÄ daĹ usuniÄcia go z zespoĹu. W przeciwnym wypadku zagroziĹ, Ĺźe wyda caĹy album pod wĹasnym nazwiskiem. Dodatkowe tĹo konfliktu stanowiĹ fakt, iĹź Wright chciaĹ zostaÄ uznany wspĂłĹproducentem albumu, mimo Ĺźe nie angaĹźowaĹ siÄ w ten proces. Gilmour i Mason, mimo poczÄ tkowego ostrego sprzeciwu tego pierwszego, zgodzili siÄ przystaÄ na ĹźÄ danie Watersa. Ten ostatecznie zgodziĹ siÄ, aby Wright zagraĹ na pĹycie i podczas trasy koncertowej, jednakĹźe jako... muzyk sesyjny.
- OkĹadkÄ **The Wall** zaprojektowaĹ Roger Waters, korzystajÄ c z pomocy karykaturzysty Geralda Scarfe'a.
- Album doczekaĹ siÄ ekranizacji filmowej dokonanej przez Alana Parkera z Bobem Geldofem w roli gĹĂłwnej, ktĂłrej premiera miaĹa miejsce w 1982 roku. Film zostaĹ przyjÄty znakomicie i dziĹ cieszy siÄ statusem klasyka, jednakĹźe Roger Waters byĹ poczÄ tkowo wrÄcz nim oburzony, czemu nieraz dawaĹ wyraz w peĹnych nieprzychylnych w stosunku do reĹźysera sĹĂłw, wywiadach.
- Taneczny rytm w //Another Brick in the Wall Part 2// jest pomysĹem Boba Ezrina, ktĂłry namawiaĹ muzykĂłw do zapoznania siÄ z trendami Ăłwczesnej muzyki dyskotekowej i prĂłbÄ przeniesienia ich do tego utworu, chciaĹ bowiem nadaÄ niektĂłrym utworom z **The Wall** bardziej komercyjnego charakteru. To takĹźe Ezrin samodzielnie poszerzyĹ - wbrew opinii Watersa i Gilmoura - utwĂłr o drugÄ zwrotkÄ, aby w ten sposĂłb wydĹuĹźyÄ go, do "przepisowego" czasu radiowego hitu. On takĹźe wymyĹliĹ dodanie chĂłralnej partii Ĺpiewanej przez dzieci. OdpowiedniÄ grupÄ zebraĹ realizator w studio Britannia Row - Nick Griffiths. Byli to uczniowie jednej z klas z Islington Green School, gdzie Griffithsowi udaĹo siÄ namĂłwiÄ do pomysĹu nauczyciela muzyki Alana Renshawa. W zamian szkoĹa zyskaĹa moĹźliwoĹÄ nieodpĹatnego korzystania ze studia Britannia Row. Wydany na singlu utwĂłr staĹ najwiÄkszym przebojem w karierze **Pink Floyd**.
- Bob Ezrin jest takĹźe producentem innego hitu o "antyszkolnej" wymowie - //School's Out// Alice'a Coopera.
- W miejscu utworu //Empty Spaces// pierwotnie znajdowaĹ siÄ utwĂłr //What Shall We Do Now?//, ktĂłry w ostatniej chwili zostaĹ z albumu usuniÄty. PoniewaĹź jednak koperty pĹyt byĹy juĹź wydrukowane, pierwsze wydanie zawieraĹo wydrukowany tekst do tego utworu.
- WedĹug pierwotnej koncepcji utwĂłr //Hey You// miaĹ znajdowaÄ siÄ zaraz po //Comfortably Numb//. ZostaĹo to zmienione - podobnie jak w przypadku //Empty Spaces// - w ostatniej chwili, w efekcie koperta pierwszego wydania albumu zawieraĹa rĂłwnieĹź niewĹaĹciwie umiejscowiony tekst tego utworu.
- TytuĹ utworu //Vera// odnosi siÄ do Very Lynn, angielskiej piosenkarki, popularnej w czasie II wojny Ĺwiatowej, szczegĂłlnie ze wzglÄdu na utwĂłr //We'll Meet Again//.
- Solo Davida Gilmoura z //Comfortably Numb// jest uznawane za jednÄ z solĂłwek gitarowych wszech czasĂłw. PowstaĹo ono w wyniku spontanicznych improwizacji.
- **The Wall** byĹ najlepiej sprzedajÄ cym siÄ w roku 1980 albumem w USA oraz jest jednym z najlepiej sprzedajÄ cych siÄ podwĂłjnych albumĂłw wszech czasĂłw. Do dziĹ sprzedaĹo siÄ ponad 20 milionĂłw egzemplarzy tej pĹyty.