- Roboczy tytuĹ tej pĹyty to "Spare Bricks".
- Pierwszy album w historii zespoĹu nagrany bez Ricka Wrighta.
- Muzyka i teksty do wszystkich utworĂłw na tym albumie sÄ autorstwa Rogera Watersa.
- Gitarowe solĂłwki Gilmoura sĹyszymy w zaledwie czterech utworach: //Your Possible Pasts//, //The Fletcher Memorial Home//, //The Final Cut// i //Not Now John//.
- David Gilmour i Nick Mason nie zagrali na wszystkich utworach z tej pĹyty.
- Powszechnie uwaĹźa siÄ, Ĺźe album ten powinien byÄ sygnowany wyĹÄ cznie nazwiskiem Rogera Watersa. Waters w kilku w wywiadach wspominaĹ, Ĺźe widzÄ c brak zainteresowania ze strony Gilmoura i Masona w stosunku do jego pomysĹĂłw, zaproponowaĹ, Ĺźe wyda ten album solo, czemu jednak tamci mieli siÄ stanowczo sprzeciwiÄ. Nick Mason twierdzi jednak, Ĺźe takie zdarzenie nie miaĹo nigdy miejsca.
- Wydarzeniem, ktĂłre miaĹo spory wpĹyw na warstwÄ tekstowÄ i wymowÄ albumu byĹ wybuch wojny angielsko-argentyĹskiej o Falklandy.
- Album nagrywano w okresie lipiec-grudzieĹ 1982 roku w wielu studiach, miÄdzy innymi Abbey Road, Audio International czy domowych studiach Watersa - "The Billard Room" i Gilmoura - "Hookend". GĹĂłwna czÄĹÄ prac odbywaĹa siÄ w studio Mayfair Studios w Londynie.
- W czasie procesu nagrywania, David Gilmour bardzo krytycznie wypowiadaĹ siÄ o utworach zaprezentowanych przez Watersa, poniewaĹź uwaĹźaĹ je za sĹabe. DoprowadziĹo to do eskalacji konfliktu miÄdzy muzykami, ktĂłrzy w efekcie - swoje partie rejestrowali osobno.
- PoczÄ tkowo wspĂłĹproducentem albumu miaĹ byÄ David Gilmour, jednak wraz z wzrostem konfliktu z Watersem, zdecydowano Ĺźe pobierze on tylko z tego tytuĹu honorarium, rezygnujÄ c z zaangaĹźowania w prace producenckie.
- Album zadedykowany jest ojcu Rogera Watersa - Ericowi Fletcherowi Watersowi, zmarĹemu na jednym z frontĂłw II-wojny Ĺwiatowej, w bitwie pod Anzio.
- PomysĹ na okĹadkÄ albumu jest autorstwa Rogera Watersa. ZdjÄcia na okĹadkÄ wykonaĹ jego szwagier Willie Christie.
- TytuĹ //One of the Few// nawiÄ zuje do sĹynnej wypowiedzi Winstona Churchilla "Nigdy tak wielu nie zawdziÄczaĹo tak wiele tak nielicznym", odnoszÄ cej siÄ do bohaterĂłw Bitwy o AngliÄ.
- UtwĂłr //The Hero's Return// nazywaĹ siÄ pierwotnie //Teacher Teacher//. Druga czÄĹÄ tej piosenki zostaĹa wydana jako strona B singla //Not Now John//.
- Zamieszczony na reedycji pĹyty w 2004 roku utwĂłr //When the Tigers Brok Free// opowiada o dniu Ĺmierci ojca Rogera Watersa - Erica Fletchera Watersa, kiedy to pod Anzio 18 lutego 1944 roku niemieckie czoĹgi przeĹamaĹy liniÄ frontu i otworzyĹy drogÄ do ataku dywizji spadochronowej. Kompania, ktĂłrej czĹonkiem byĹ Eric Waters nie miaĹa drogi ucieczki... UtwĂłr ten pierwotnie miaĹ znaleĹşÄ siÄ na **The Wall**, jednakĹźe Waters uznaĹ go za zbyt osobisty. SwÄ premierÄ miaĹ w filmie **The Wall**, wĂłwczas (1982 r.) zostaĹ wydany rĂłwnieĹź na singlu.
- Efekt wybuchu, ktĂłry sĹyszymy w //Get Your Filthy Hands Off My Desert// nawiÄ zuje do zatopienia w czasie wojny o Falklandy argentyĹskiego krÄ Ĺźownika ARA General Belgrano przez angielskÄ ĹĂłdĹş podwodnÄ HMS Conqueror, ktĂłre spowodowaĹo ĹmierÄ 321 marynarzy krÄ Ĺźownika i dwĂłch osĂłb, znajdujÄ cych siÄ wĂłwczas na pokĹadzie. Wydarzenie to obiĹo siÄ szerokim echem na caĹym Ĺwiecie, wzbudzajÄ c ogromne kontrowersje.
- UtwĂłr //Get Your Filthy Hands Off My Desert// byĹ w komunistycznej Polsce zakazany ze wzglÄdu na sĹowa //Brezhnev took Afghanistan// (tĹum. BreĹźniew zajÄ Ĺ Afganistan).
- UtwĂłr //Southampton Dock// nawiÄ zuje do ceremonii poĹźegnania angielskich marynarzy, wypĹywajÄ cych na wojnÄ o Falklandy.
- SĹowa //Ashes and diamonds/Foe and friend/We were all equal in the end// (tĹum. "popioĹy i diamenty, wrĂłg i przyjaciel, na koĹcu wszyscy jesteĹmy sobie rĂłwni") wieĹczÄ cy ostatni na pĹycie //Two Suns in the Sunsets// zostaĹy zainspirowane przez film Andrzeja Wajdy "PopióŠi diament" (1958 r.). Waters byĹ pod wielkim wraĹźeniem tego dzieĹa, jak rĂłwnieĹź innego wojennego filmu Wajdy - "KanaĹ" (1957 r.).
- W czasie prac nad pĹytÄ grupa korzystaĹa z techniki Hugo Zucarelliego, WĹocha specjalizujÄ cego siÄ w technice dĹşwiÄkowej, ktĂłry zgĹosiĹ siÄ do zespoĹu z informacjÄ , iĹź opracowaĹ nowy system dĹşwiÄkowy - nazwany holofonicznym - dziÄki ktĂłremu moĹźna uzyskaÄ rewelacyjne, niezwykle realistyczne efekty dĹşwiÄkowe. DĹşwiÄk sprawiaĹ wraĹźenie, jakby otaczaĹ sĹuchacza z kilku stron...