- Roboczy tytuł tej płyty to "Spare Bricks".
- Pierwszy album w historii zespołu nagrany bez Ricka Wrighta.
- Muzyka i teksty do wszystkich utworów na tym albumie są autorstwa Rogera Watersa.
- Gitarowe solówki Gilmoura słyszymy w zaledwie czterech utworach: //Your Possible Pasts//, //The Fletcher Memorial Home//, //The Final Cut// i //Not Now John//.
- David Gilmour i Nick Mason nie zagrali na wszystkich utworach z tej płyty.
- Powszechnie uważa się, że album ten powinien być sygnowany wyłącznie nazwiskiem Rogera Watersa. Waters w kilku w wywiadach wspominał, że widząc brak zainteresowania ze strony Gilmoura i Masona w stosunku do jego pomysłów, zaproponował, że wyda ten album solo, czemu jednak tamci mieli się stanowczo sprzeciwić. Nick Mason twierdzi jednak, że takie zdarzenie nie miało nigdy miejsca.
- Wydarzeniem, które miało spory wpływ na warstwę tekstową i wymowę albumu był wybuch wojny angielsko-argentyńskiej o Falklandy.
- Album nagrywano w okresie lipiec-grudzień 1982 roku w wielu studiach, między innymi Abbey Road, Audio International czy domowych studiach Watersa - "The Billard Room" i Gilmoura - "Hookend". Główna część prac odbywała się w studio Mayfair Studios w Londynie.
- W czasie procesu nagrywania, David Gilmour bardzo krytycznie wypowiadał się o utworach zaprezentowanych przez Watersa, ponieważ uważał je za słabe. Doprowadziło to do eskalacji konfliktu między muzykami, którzy w efekcie - swoje partie rejestrowali osobno.
- Początkowo współproducentem albumu miał być David Gilmour, jednak wraz z wzrostem konfliktu z Watersem, zdecydowano że pobierze on tylko z tego tytułu honorarium, rezygnując z zaangażowania w prace producenckie.
- Album zadedykowany jest ojcu Rogera Watersa - Ericowi Fletcherowi Watersowi, zmarłemu na jednym z frontów II-wojny światowej, w bitwie pod Anzio.
- Pomysł na okładkę albumu jest autorstwa Rogera Watersa. Zdjęcia na okładkę wykonał jego szwagier Willie Christie.
- Tytuł //One of the Few// nawiązuje do słynnej wypowiedzi Winstona Churchilla "Nigdy tak wielu nie zawdzięczało tak wiele tak nielicznym", odnoszącej się do bohaterów Bitwy o Anglię.
- Utwór //The Hero's Return// nazywał się pierwotnie //Teacher Teacher//. Druga część tej piosenki została wydana jako strona B singla //Not Now John//.
- Zamieszczony na reedycji płyty w 2004 roku utwór //When the Tigers Brok Free// opowiada o dniu śmierci ojca Rogera Watersa - Erica Fletchera Watersa, kiedy to pod Anzio 18 lutego 1944 roku niemieckie czołgi przełamały linię frontu i otworzyły drogę do ataku dywizji spadochronowej. Kompania, której członkiem był Eric Waters nie miała drogi ucieczki... Utwór ten pierwotnie miał znaleźć się na **The Wall**, jednakże Waters uznał go za zbyt osobisty. Swą premierę miał w filmie **The Wall**, wówczas (1982 r.) został wydany również na singlu.
- Efekt wybuchu, który słyszymy w //Get Your Filthy Hands Off My Desert// nawiązuje do zatopienia w czasie wojny o Falklandy argentyńskiego krążownika ARA General Belgrano przez angielską łódź podwodną HMS Conqueror, które spowodowało śmierć 321 marynarzy krążownika i dwóch osób, znajdujących się wówczas na pokładzie. Wydarzenie to obiło się szerokim echem na całym świecie, wzbudzając ogromne kontrowersje.
- Utwór //Get Your Filthy Hands Off My Desert// był w komunistycznej Polsce zakazany ze względu na słowa //Brezhnev took Afghanistan// (tłum. Breżniew zajął Afganistan).
- Utwór //Southampton Dock// nawiązuje do ceremonii pożegnania angielskich marynarzy, wypływających na wojnę o Falklandy.
- Słowa //Ashes and diamonds/Foe and friend/We were all equal in the end// (tłum. "popioły i diamenty, wróg i przyjaciel, na końcu wszyscy jesteśmy sobie równi") wieńczący ostatni na płycie //Two Suns in the Sunsets// zostały zainspirowane przez film Andrzeja Wajdy "Popiół i diament" (1958 r.). Waters był pod wielkim wrażeniem tego dzieła, jak również innego wojennego filmu Wajdy - "Kanał" (1957 r.).
- W czasie prac nad płytą grupa korzystała z techniki Hugo Zucarelliego, Włocha specjalizującego się w technice dźwiękowej, który zgłosił się do zespołu z informacją, iż opracował nowy system dźwiękowy - nazwany holofonicznym - dzięki któremu można uzyskać rewelacyjne, niezwykle realistyczne efekty dźwiękowe. Dźwięk sprawiał wrażenie, jakby otaczał słuchacza z kilku stron...