- Pierwszy album bez Rogera Waters w skĹadzie.
- David Gilmour czuĹ, Ĺźe samodzielnie nie podoĹa stworzyÄ nowego dzieĹa **Pink Floyd**, a poniewaĹź Nick Mason wĹaĹciwie nigdy nie komponowaĹ, a Rick Wright zatraciĹ twĂłrczÄ wenÄ, zdecydowaĹ siÄ zaprosiÄ do pomocy muzykĂłw z zewnÄ trz. PoczÄ tkowo byli to Eric Stewart (**10 c.c.**) i kanadyjska piosenkarka Carole Pope oraz poeta Roger McCough, ktĂłry miaĹ pomĂłc w pisaniu tekstĂłw. Efekty byĹy jednak mizerne, Gilmour ĹciÄ gnÄ Ĺ wiÄc innych, miÄdzy innymi: Phila ManzanerÄ (**Roxy Music**), Anthony'ego Moore'a (**Slapp Happy**), Tony'ego Levina (**King Crimson, Liquid Tension Experiment**, Peter Gabriel), Jona Carina, Patricka Leonarda ( Madonna) czy Carmine'a Appice'a (Ted Nugent, **Cactus**) oraz przede wszystkim - producenta Boba Ezrina, z ktĂłrym grupa wspĂłĹpracowaĹa juĹź przy **The Wall**.
- Bob Ezrin dostaĹ w tym samym czasie propozycjÄ od Rogera Watersa, aby wyprodukowaĹ jego drugi solowy album - **Radio K.A.O.S.**. Ezrin zdecydowaĹ siÄ jednak na pracÄ z **Pink Floyd**.
- David Gilmour wspomina, iĹź w czasie nagrywania tej pĹyty Nick Mason i Rick Wright byli w stanie muzycznej katatonii, za co obwiniaĹ Rogera Watersa, ktĂłry miaĹ zniszczyÄ muzycznÄ wiarÄ w siebie obu muzykĂłw.
- KsiÄ Ĺźeczka pĹyty byĹa pierwszÄ od albumu **Meddle** z 1971 roku, na ktĂłrej znalazĹy siÄ zdjÄcia czĹonkĂłw zespoĹu. Na zdjÄciach widnieli jednak jedynie David Gilmour i Nick Mason, okazaĹo siÄ bowiem, Ĺźe Rick Wright odchodzÄ c z grupy na ĹźÄ danie Rogera Watersa podpisaĹ umowÄ, ktĂłrej jeden z punktĂłw zabraniaĹ mu powrotu w szeregi grupy.
- Prace nad albumem rozpoczÄto w prywatnym studio Davida Gilmoura znajdujÄ cym siÄ na jego barce - Astorii- zakotwiczonej na Tamizie, tuĹź obok Hampton Court, niedaleko od Londynu. Studio powstaĹo w jadalni barki.
- Planowane tytuĹy pĹyty to **Of Promises Broken**, **Signs of Life** i **Delusion Of Maturity**. TytuĹ **A Momentary Lapse Of Reason** wziÄty zostaĹ ze sĹĂłw utworu //One Slip//.
- OkĹadkÄ albumu zaprojektowaĹ Storm Thorgerson, ktĂłry zainspirowaĹ siÄ sĹowami utworu //Yet Another Movie// - //The vision of an empty bad//. Przedstawia ona prawdziwe zdjÄcie niemalĹźe tysiÄ ca Ĺóşek rozstawionych na plaĹźy Saunton Sands w Anglii. Ĺóşka rozkĹadaĹo i ĹcieliĹo kilkadziesiÄ t specjalnie zatrudnionych osĂłb, musieli wykonywaÄ to dwukrotnie, bowiem podczas pierwszego dnia zdjÄÄ, lunÄ Ĺ ulewny deszcz. Pierwotnie zdjÄcie miaĹo byÄ wykonane w USA, jednakĹźe Thorgerson nie byĹ w stanie znaleĹşÄ tam i wynajÄ Ä takiej iloĹci szpitalnych Ĺóşek.
- PomysĹ na "wodne" efekty dĹşwiÄkowe, rozpoczynajÄ ce //Signs of Life// narodziĹ siÄ niedĹugo po rozpoczÄciu nagraĹ, a zostaĹ zainspirowany atmosferÄ studia Gilmoura znajdujÄ cego siÄ na barce.
- We wstÄpie do //Signs of Life// sĹyszymy elektronicznie przetworzony gĹos Nicka Masona, recytujÄ cego kilka zdaĹ.
- Anthony Moore - autor sporej czÄĹci tekstĂłw na pĹycie - stworzyĹ sĹowa utworu //Learning to Fly// pod wpĹywem informacji, iĹź David Gilmour bierze udziaĹ w kursie pilotaĹźu samolotowego.
- We wstÄpie do //One Slip// sĹyszymy sygnaĹ systemu alarmowego barki Davida Gilmoura.
- W //Yet Another Movie// sĹyszymy aĹź trzech perkusistĂłw, obok Nicka Masona grajÄ tu rĂłwnieĹź Steve Forman i Jim Keltner.
- Na tej pĹycie znalazĹy siÄ pierwsze kompozycje samodzielnie napisane przez Gilmoura od czasu //Childhood's End// z **Obscured By Clouds**.
- David Gilmour byĹ niezwykle zadowolony ze swej solĂłwki w utworze //Sorrow//. Zarejestrowana za jednym podejĹciem w prywatnym studio na barce Gilmoura niedobrze jednak brzmiaĹa po wkomponowaniu jej w utwĂłr w czasie prac studyjnych. Gilmour nie chciaĹ jednak nagrywaÄ sola jeszcze raz, uwaĹźaĹ bowiem, Ĺźe pierwotna wersja jest idealna. Bob Ezrin postanowiĹ wiÄc odtworzyÄ to solo w olbrzymiej hali Sports Arena w Los Angeles i zarejestrowaÄ jego brzmienie w tej hali. Tak teĹź siÄ staĹo, a efekt - potÄĹźne brzmienie gitary - sĹyszymy na pĹycie.